donderdag 28 september 2017

Ragù Olandese




Een lekker gerecht voor net na de vakantie, schrijft Janneke Vreugdenhil in de NRC. Ik heb het recept zorgvuldig bewaard tot na mijn vakantie en dat was een uitstekend idee. Zij noemt het Ragù Olandese, omdat het wat lijkt op de Bolognese en het klinkt in ieder geval een stuk aangenamer dan prutje.
Ik maakte het voor 2 personen als hoofdgerecht met lekker veel groenten: 1 puntpaprika, 1 kleine aubergine, 1 kleine courgette en 4 tomaten van de Turkse winkel. Ik hield nog ragù over en de volgende dag had ik nog een een lekker kliekje.

De pasta was penne van biologische Kamut. Ik kookte ongeveer 250 gram, maar dat vond ik te veel, zodoende hield ik nog wat gekookte penne over, waarvan ik een frittata met restjes kaas van maakte - zoals ook Italianen dat doen met de restjes van de vorige dag.


Ingrediënten (4 – 5 personen)
olijfolie
1 ui, gesnipperd; 
300 g rundergehakt; 
2 teentjes knoflook, gesnipperd; 
2 tl gedroogde oregano; 
1 rode paprika, in stukjes; 
1 aubergine, in dobbelstenen; 
1 courgette, in dobbelstenen; 
4 tomaten, grof gesneden; 
400- 500 g pasta (een korte soort als penne, fusilli, rigatoni, grote macaroni); 
1-2 el tomatenketchup; 
100 g versgeraspte belegen Hollandse kaas

Bereiding:


  1. Verwarm een flinke scheut olijfolie in een hapjespan en voeg de ui toe. Strooi er een snuf zout over en laat een minuut of 5 zachtjes fruiten. Doe het gehakt in de pan, voeg nog een snufje zout toe, zet het vuur iets hoger en bak het vlees bruin. Voeg de knoflook en oregano toe en bak deze eventjes mee. Doe nu de paprika in de pan en laat een paar minuten meebakken.
  2. Voeg vervolgens de aubergine toe en laat weer even meebakken, hetzelfde met de courgette en tomaten.
  3. Leg een deksel op de pan, draai het vuur laag en laat alles 3 kwartier zachtjes pruttelen. Haal dan het deksel van de pan en laat zo nodig wat vocht verdampen door de boel op hoog vuur nog even verder te laten koken.
  4. Kook intussen de pasta beetgaar volgens de instructies op de verpakking. Proef de ragù en maak hem op smaak met ketchup, zout en versgemalen peper.
  5. Serveer met pasta en geef er een schaaltje geraspte kaas bij.
Klik hier voor het recept van de frittata

Geen opmerkingen: