woensdag 22 november 2017

Sabich, pitabroodje met aubergine, hummus en ei


Ik las het in Jamie's Magazine: Sabich en ik had er nog nooit van gehoord. Dat lag echt aan mij want als je Sabich googelt, krijg je gelijk 340.000 resultaten. Het is een immens populair broodje, streetfood, oorspronkelijk bedoeld als ontbijt. Ik vond het heel lekker. Het basisbeleg is gebakken aubergine, gekookt ei en  tahin. Dit is een eenvoudig recept, je kunt de toppings uitbreiden met sla, mango en nog zo veel meer

Ingrediënten voor 4 personen:
4 grote eieren
1 aubergine
olijfolie
Hummus, zelf gemaakt of kant en klaar
pitabroodjes
4 takjes peterselie voor erbij
Voor zelfgemaakte hummus:
1 blik borlottibonen à 400 gram
1 kleine teen knoflook
1 el tahin
1 citroen

Bereiding:

  1. Kook de eieren 7 minuten in een pan kokend water, giet af en laat ze afkoelen. Pel ze en houd ze zolang apart.
  2. Maak de aubergine schoon en snijd hem in blokjes (1.5 cm). Verhit 2 eetlepels olie in een grote koekenpan op hoog vuur en bak de aubergineblokjes 10-12 minuten, tot ze goudbruin zijn. Haal de pan van het vuur en voeg zout en peper naar smaak toe.


Hummus:
Jamie maakt het met  borlottibonen in plaats van met kikkererwten:
Giet de bonen af en doe ze in een keukenmachine samen met de grofgehakte knoflook, de tahin en het citroensap. Voeg zout en peper naar smaak toe en maal alles tot een glad geheel.

Assemblage:
Snijd de eieren in plakjes. Rooster de pitabroodjes in een broodrooster (of in de oven) en scheur ze voorzichtig open. Besmeer de broodjes met de hummus, beleg ze mei ei, gebakken aubergine en wat takjes peterselie.





2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi, ik heb dit ongeveer 2 jaar geleden ontdekt en eet mijn pitabroodjes nu bijna alleen nog maar met ei, aubergine, hummus en wat sla, augurk tomaat etc. Heb je een Sligro pas? Daar verkopen ze namelijk heerlijke pitabroodjes, echte van een Israëlische bakkerij (met vestiging in Europa). Ze liggen in de diepvries en zijn niet te vergelijken met de kartonnen rondjes die je hier in de supermarkt koopt. Groet Nicolet

Jannie zei

Bedankt voor de tip! Ik vond de broodjes van de Turk al beter, maar nu ga ik ze bij Sligro kopen. Ik vind de Sabich ook veel lekkerder dan een broodje shoarma.