maandag 20 mei 2019

Lauwwarme Asperge-Aarbeiensalade




Mijn zus is geabonneerd op het tijdschrift Koken en Genieten. Omdat ze in Frankrijk woont, laat ze die bij mij bezorgen en als ze hier is komt ze ze ophalen. Het is een vertaling van het Duitse blad kochen & genießen en ik plaag haar graag met de recepten uit de gut bürgerliche Küche met veel vlees, aardappelen en gebak. Voor haar blog vertaalt ze de recepten in het Frans. Ze dacht erover na hoe dit blad nu in het Frans zou heten, letterlijk vertaald zou het zijn Cuisiner et jouir, maar ja, dat zèg je niet, als je dat weer terugvertaald naar het Nederlands, dan krijg je zoiets als koken en klaarkomen. Nach Hausfrauenart, neem ik aan.

Enfin uit dat blad komt dus dit recept.



Ingrediënten voor 2 personen
400 gram asperges
1 el olijfolie
1 el poedersuiker
3 1/2 el witte balsamico-azijn
zout en peper
125 gr aardbeien
50 gr rucola

Bereiding:

  1. Schil de asperges, snijd ze door de lengte en daarna in stukken.
  2. Verwarm de olie in een anti-aanbak koekenpan en bak de aspergestukjes 2 - 3 minuten. Bestrooi met zout en peper en haal ze uit de pan.
  3. Doe de poedersuiker in de pan en laat karamelliseren. Roer er de azijn en 8 à 10 el water door en laat aan de kook komen. Doe de asperges erbij en laat ze op zacht vuur 5 minuten koken. Haal ze van het vuur en laat ze tot lauwwarm afkoelen.
  4. Snijd de aardbeien door middel of in vieren.
  5. Meng de aspergestukjes met de rucola en de aardbeien.








6 opmerkingen:

Stella zei

Haha... wat een grappige tekst over dat blad! Ik kom graag in Duitsland, maar de warme maaltijden vind ik daar niet zo. Wel ben ik dol op alles wat de Duitse bakker maakt! Heerlijk stevig brood, lekkere plaattaarten en kwarkgebak, zalig! Groet Nicolet

Clementine zei

Oh lijkt me lekker zeg die salade. Ga ik beslist ook maken.

Jannie zei

Nu weet ik een cadeautje voor je verjaardag: een Kittelschürze ;)

Clementine zei

Ja die droeg mijn schoonmoeder ook. Dus niet typisch duits hoor. Ik vind het trouwens een vreemd woord. Je zou er toch iets anders achter zoeken.

Clementine zei

Ik ben die sla aan het maken. Er staat niet bij of die azijn met karamel over de sla moet. Ik dacht haast van wel, anders is de roquette zo droog.

Jannie zei

Volgens mij heb ik het ook zo gedaan.