zondag 12 mei 2019

Marokkaanse Auberginesalade Zaahlouk





In de vorige post schreef ik over de bastilla die wij aten en hoe die mij herinnerde aan de voortreffelijke kooklessen van Souk Cuisine in Marrakesh. Wij maakten daar, in groepjes, een 20 -tal recepten. Mijn zus fotografeerde de verschillende stappen en ik maakte er een kookboek van.




Twee jaar later was er een bomaanslag op een druk café op het beroemde en streng beveiligde Djemaa-el-Fna plein, waar wij vaak waren.

In Tanger, waar ik jááren daarvoor werkte, had je helemaal geen bijgedachten met het moslim-zijn. Je moest even wennen aan de oproepen tot gebed, je probeerde niet te struikelen over de mannen die in het park lagen te bidden, maar verder 's lands wijs 's lands eer. Plattelandsvrouwen, die op de markt groenten, kruiden en henna verkochten, droegen hoofddoeken. Marokkaanse collega's leerden mij een tulband om te doen en ik droeg ze regelmatig, géén idee dat het iets religieus zou zijn. 

Boven de Villa Ruiz waar mijn kamer en kantoor was.
Onder onze 'troupe' in het Theater van Tanger


Ingrediënten voor de Zaahlouk:
 ½ kg aubergines
4 tomaten
½ el verse peterselie, fijngehakt
½ el verse koriander, fijngehakt
1 tl komijn
1 tl paprikapoeder
snufje chili peper
½ tl zout
4 knoflookteentjes, geperst
4 el olijfolie
plantaardige olie
1 el azijn

Bereiding:


  1. Aubergines goed wassen en overlangs repen van de schil verwijderen. Aubergines in plakjes snijden, in een bak met water doen en bestrooien met zout.
  2. Tomaten ontvellen en in blokjes snijden. Doe de tomaten in een pan samen met de koriander, peterselie, specerijen, knoflook, zout en olijfolie. Laat inkoken op een laag vuur tot een dikke saus.
  3. Laat de aubergines uitlekken en bak in een dikke laag olie donkerbruin.
  4. De aubergines met een houten lepel fijner maken en ze, zonder de overtollige olie, bij de tomatensaus voegen.
  5. Voeg azijn toe en laat nog 5 minuten pruttelen.



1 opmerking:

Stella zei

Wat leuk om iets te lezen over jouw ervaringen in het buitenland, mét een paar leuke foto's! En natuurlijk een lekker recept! Groet Nicolet