dinsdag 14 mei 2019

Siciliaanse Aardappelsalade met Tonijn




Een mengsel van gehakte olijven, kappers en tonijn zijn typische smaken van Sardinië en Sicilië.
Claudia Roden geeft hier een recept voor een Siciliaanse salade.

Ingrediënten:
4 aardappels, geschild, gekookt en in dikke plakken gesneden*
1 blik tonijn, uitgelekt
2 hardgekookte eieren in vieren gesneden
4 el kappers, grote kleiner gesneden
enkele ansjovisfilets
4 augurken (cornichons), kleingesneden
100 gr zwarte olijven, pit verwijderd
sap van 1 citroen
olijfolie
zout en peper

Bereiding:
Meng alle ingrediënten behalve de eieren in een slakom. Garneer met de hardgekookte eieren. Zet een uur in de koelkast alvorens de salade op te dienen.



Hetzelfde mengsel voor pasta:

Voor 4 personen:
  1. Kook 380 gr linguine,
  2. Was 30 gram gezouten kappers met water en een paar druppels azijn. Droog ze. 
  3. Was ook van elk 60 gram groene olijven en zwarte olijven en droog ze. Hak de olijven en de kappers en doe ze in een schaal. Doe daarbij de 250 gram in stukjes gebroken tonijn.. 
  4. Verwarm 3 eetlepels olijfolie met 100 gram boter in een steelpannetje en giet het bij de rest. Laat even staan zodat de smaken "aan elkaar wennen".
  5. Schep de gekookte pasta bij de ingrediënten, schep er een lepel kookvocht van de pasta door.
  6. Rasp er 50 gram pecorino over.




* In de winkel twijfelde ik of ik vastkokende of iets kruimige aardappelen zou nemen. Ik koos voor de AH Excellent Gourmande iets kruimig 'die goed de aroma's van de bereiding absorberen'.
Ik vond de salade lekker, maar ik denk dat ze nog lekkerder geweest zou zijn met vastkokende aardappels.
Kruimige aardappels zijn meer voor de Duitse aardappelsalades, die de bouillon moeten absorberen, denk ik.





2 opmerkingen:

Stella zei

Heel toevallig heb ik nog een aantal gekookte 'ratjes' liggen én is het ook saladeweer! Ga een lekkere salade maken vanavond, mijn versie van een Nicoise, waar ook ei, tonijn en ansjovis in gaat....mmmm!!! Groet Nicolet

Jannie zei

Lekker... Voor mij is dat zomer en buiten eten.
Ik zi dat de reacties niet meer verschijnen, maar dat zal wel goed komen.