woensdag 18 juli 2012

Runderlappen in de slowcooker

Grieks gestoofd rundvlees

Heus, ik heb me ertegen verzet. Het aller- allerlaatste wat ik kocht was een Benriner mandoline, daar was nog net een klein plekje voor te vinden in mijn altijd uitpuilende keukenkastjes. Maar daarna: schluss.

En een  slow-cooker oftewel crockpot? Geen haar op mijn hoofd. Herinnert u zich grootmoeders petroleumstelletje, zegt de reclame. Ja dat het stonk naar petroleum. Maar heel langzaam en stiekem wordt je door kookjournalisten gemasseerd. Marjoleine de Vos van de NRC heeft ‘m voor Sinterklaas gevraagd, Wouter Klootwijk van de Wilde keuken is idolaat van z’n  ‘slome koker’: ’s morgens vlees en uien erin, ’s avonds heerlijke hachee. Of fijne visbouillon van een paar graten en vellen. OK goed voor hen. En je gebruikt hem toch alleen maar ’s winters.

Dan volgen berichten uit Californië ‘het is hier snikheet, te heet om te koken, ik gebruik alleen de crockpot’. Huh? En Stephanie O’Dea van de New York Times die een jaar lang elke dag een andere maaltijd in de slowcooker bereidt waarover ze in haar blog A year of slow cooking schrijft.

Ik was rijp voor de aanbieding Slow-cooker voor 29,95.


Stoofvlees op z'n grieks

Ingrediënten: 
700 g magere runderlappen in blokjes
1 bl tomatenpuree (klein)
1 eetlepel bruine suiker
1 eetlepel rode wijnazijn
150 ml rode wijn
1/2 theelepel komijn
4 teentjes knoflook
1 theelepel zout
1 theelepel peper
1/2 theelepel kaneel
1 laurierblad
2 eetlepels rozijnen of gedroogde appels of abrikozen.
2 kruidnagels

Doe alle ingrediënten in de slowcooker. Sluit de slowcooker en kook 7-9 uur op stand Low.
Serveer met rijst en salade.

Hoe het afliep? Het vlees was heerlijk zacht en mals en de saus lekker geconcentreerd.

Maar ik heb de slow-cooker toch naar de winkel teruggebracht. De kunststof deksel kraakte en stonk zo ontzettend bij het verwarmen, dat het eten een chemische smaak kreeg. Dus als ik er ooit nog een koop moet het een met een glazen deksel zijn en het liefst met een keramieken binnenpot.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ik heb al vele jaren een slowcooker nl. de crockpot. Heb hem leren kennen in Canada.
Al vele lekkere recepten gemaakt.
Monique

Jannie zei

Monique, heb je ook een favoriet recept voor de slowcooker? Ik heb hem al een tijdje niet meer gebruikt.