zondag 7 april 2019

Napolitaanse Paastaart, de Pastiera Napoletano






Sprekend over tradities had mijn Napolitaanse docente Italiaans uitgebreid verteld over de Pastiera Napoletano. Daar begin je mee op goede vrijdag en dan is hij met Pasen goed op smaak. Tegenwoordig weekt men het graan niet meer drie dagen om het dan nog en uur te koken, maar koop je het gekookte graan kant en klaar in een pot of blik. Anders zou je zelfs een week van tevoren moeten beginnen.

Ik heb wel 10 recepten op internet gevonden, allemaal authentiek, familierecepten, recepten van oma enzovoort, en allemaal anders. Iedere familie heeft blijkbaar zijn eigen recept. De ingrediënten zijn altijd gelijk, maar de hoeveelheden en verhoudingen variëren, soms gaat er wel een kilo suiker door. Ik vond dit recept al aan de zoete kant. Je maakt de taart trouwens niet alleen voor je eigen familie, maar maakt er een of een paar meer om weg te geven.

Enfin, hij viel goed in de smaak en volgens mijn docente was de taart goed gelukt, alleen was het beter geweest als ik hem niet in de koelkast had gezet.

Ingrediënten:
Het deeg:
300 gram bloem 00
130 gram suiker
150 gram koude boter
2  heel kleine eieren
1  citroen (geraspte schil)

Voor de vulling:
500 gram Grano cotto in blik voorgekookte tarwe/gerstgrutten *
200 ml melk
1  citroen (de schil)
1 sinaasappel (de schil)
40 gram boter

De ricottacrème:
500 gr ricotta
400 gram suiker
5  eieren
2 theelepels kaneel (in poeder)
2 eetlepels oranjebloesemwater
1 eetlepel sukade
1 flinke eetlepel gekonfijte sinaasappel (in stukjes)

Verder een (aluminium) taartvorm van 28 cm diameter.



Bereiding:
  
Het deeg:

  1. Zeef de bloem en het zout boven een kom en doe in de keukenmachine. Snijd de boter in stukjes en voeg toe. Maal in 1 min. tot een kruimelig deeg. Laat de motor draaien en voeg de suiker, de eieren,het citroenrasp toe. Laat draaien tot een samenhangend deeg ontstaat. Haal het deeg uit de machine en kneed kort met je handen tot een bal. Kneed zo kort mogelijk; door de warmte van je handen kan de boter smelten en wordt de bodem minder knapperig. Wikkel het deeg in vershoudfolie en laat tenminste 30 min. in de koelkast rusten (Je kunt in plaats van in de keukenmachine de boter ook met 2 messen door het meel snijden).

  
Bereiding van de graanvulling:
  1. Schenk de melk in een pan en voeg het voorgekookte graan toe met de schillen van de de sinaasappel en de citroen, zorg er voor dat er geen wit bijkomt. Kook op laag vuur ca, 15 minuten, roer regelmatig tegen het aanbranden. Doe het vuur uit wanneer de melk vrijwel is opgenomen. Voeg de boter toe en laat afkoelen.

De ricottacrème:
  1. Laat de ricotta uitlekken en wrijf de ricotta door de zeef tot een gladde romige massa. Roer er de suiker door tot deze geheel is opgenomen.
  2. Roer er het afgekoelde graan door, waaruit je de sinaasappel en citroenschil verwijderd hebt. (Je kunt eventueel 1/3 van het graan fijn mixen)
  3. In een ander schaaltje klop je de eieren los. Roer het losgeklopte ei door het graan-ricotta mengsel.
  4. Tenslotte roer je er kaneel, oranjebloesemwater, sukade en gekonfijte sinaasappelstukjes door.

Rol het deeg uit:
  
  1. Leg het deeg op een met bloem bestoven werkblad. (Of gebruik vershoudfolie of een siliconenmat als ondergrond). Bestuif de deegroller met bloem en rol het deeg uit tot een ronde lap van ⌀32 cm. Vet de vorm in en bestuif de wanden dun met meel. Bekleed de vorm met het deeg. Verwijder het overtollige deeg (met de deegroller).
  2. Giet de vulling in de taartvorm en snij uit het overgebleven deeg reepjes en leg ze kruislings over het gebak. Zet de taart 60 minuten in voorverwarmde oven op 170, of langer tot ze goudbruin is. Doe de oven uit en laat tenminste 20 minuten in de oven rusten. Na 48 uur wachten op kamertemperatuur (dus niet in de koelkast) zijn de smaken goed doorgetrokken en is de vulling stevig.


De taart is een week buiten de koelkast houdbaar.




De grano cotto is in Nederlandse webshops verkrijgbaar. Ik ben er nog niet achter wat het precies is, de een zegt tarwe en de ander gerstgrutten. Op Nederlandse websites wordt nog wel eens Tarly als alternatief aangeraden.


3 opmerkingen:

Stella zei

Ik denk dat ik parelgort zou gebruiken. Om er een geheel eigen draai aan te geven zou ik ook nog rijst overwegen, het type wat ook in onze Limburgse rijstevlaai gebruikt wordt. Het lijkt me een hele lekkere taart, ik houd wel van klef en smeuïg en de smaken spreken me ook aan! Groet, Nicolet

Jannie zei

Parelgort, ik ken het niet maar het lijkt me een goed idee.

Stella zei

Parelgort heeft een goede 'bite' en is glad van buiten als het gekookt is, lekker in hartige gerechten, maar ook in zoet. In de jaren 70 maakte onze buurvrouw bowl op verjaardagen, daar zat ook altijd wat parelgort in, als kind vond ik dat vreemd, maar wel lekker!