donderdag 25 april 2019

Raapsteeltjesstamppot enzo voor een Nederlandse expat




Mijn zus, die al het grootste deel van haar leven in Zuid-Frankrijk woont, logeerde de afgelopen weken bij mij. Ik hoefde niet veel na te denken over wat we zouden eten, want ze had een wensenlijstje en op nummer één stond raapstelenstamppot met speklapjes.

Ingrediënten:
1 kg kruimige aardappelen, geschild en in gelijke stukken
ca. 100 gram boter
ca. 100 ml warme melk
200 gram raapstelen (een doosje)
zeezout en veel versgemalen zwarte peper
snuf versgeraspte nootmuskaat

Bereiding:
  1. Kook de aardappels in ruim water met zout in 20 min. gaar. Verwarm de melk.
  2. Stamp de aardappelen, voeg de boter in klontjes toe en giet de melk erbij tot een smeuïge puree. Breng op smaak met peper, zout en nootmuskaat.
  3. Schep er op het laatst de gesneden raapstelen door.


Wat wij verder aten:
Limburgse asperges
Zeetong
Broodje halfom
Haring
Pannenkoek met spek en stroop

We gingen naar Zeeland waar we bolussen en mosselen aten en naar Yerseke voor de oesterputten. Een dagje Den Bosch leverde een  Bossche bol op. Het zal ongetwijfeld allemaal een keer op het blog van mijn zus komen te staan, met foto's van Zeeland, Den Bosch, Thorn en van onze geboortegrond, het Gooi.

Wat ze kocht voor haar familie in Frankrijk en Franse vrienden waren deze keer geen stroopwafels, maar:
Kilo's Hollandse pittige belegen en oude kaas (géén Koeda :-))
Paasbrood
Krietch (Krijtjesdrop)
Appelstroop
Hagelslag (dat kunnen ze nu accentloos zeggen)
Haring (diepvries)
Gerookte makreel



Wat ze voor mij o.a. meebracht uit Frankrijk waren behalve wijnen uit de streek, zelfgemaakte limoncello gemaakt met citroenen uit haar tuin, kant en klare taboulé en couscous Royal; de laatste twee zijn handig om in huis te hebben als je weinig tijd hebt of geen zin hebt om te koken.














2 opmerkingen:

Stella zei

Hoi Jannie (en Clementine), ik heb eind jaren 80, begin 90 (van mijn 18e tot mijn 26e) in Londen gewoond, iedere keer wanneer ik thuis kwam bij mijn ouders had ik ook een wensenlijst. De 'gekste' dingen stonden daarop (Mona chipolatapudding, een tompouce, andijviestamppot met een gehaktbal en zo nog wat dingen). Ik vind ze nog steeds lekker (muv de Mona toet, die maak ik lekkerder zelf!) maar heb nu ook een hele andere smaak ontwikkeld. Destijds was Londen ook al een smeltkroes van culturen en kon je er heerlijk eten, nu is dat nog steeds zo en gelukkig loopt Nederland niet meer achter. Wat betreft Frankrijk snap ik dat je af en toe hunkert naar iets uit Nederland.... al was het maar voor het gevoel dat je erbij krijgt! Hartelijke groet, Nicolet

Jannie zei

Oh ja,in Spanje had ik zin in griesmeelpap met bessensap, wat ik hier eigenlijk helemaal niet zo lekker vond...