dinsdag 30 april 2019

Orecchiette met Kikkererwten en Cherrytomaatjes van Ottolenghi





Eigenlijk was ik een beetje moe van Otto Legging's  recepten - sorry, sinds ik deze verbastering las in een column van Sylvia Witteman - die het weer opving van iemand die in een boekhandel Ottolenghí' s nieuwste boek zocht - blijft het onverbiddelijk hangen.
Maar als je iets vegetarisch zoekt met spannende smaken moet je toch weer bij Ottolenghi zijn. Dit recept komt uit het Postcodeloterij kookboekje en is lekkerder dan ik verwachtte.

Ingrediënten voor 4 personen:
6 tenen knoflook
1 blik van 400 gram kikkererwten
50 ml olijfolie plus 2 eetl. voor erbij
6 theelepels scherp gerookt paprikapoeder (pimentón picante)
2 tl gemalen komijn
1/4 tl tl tomatenpuree
zout en zwarte peper
40 gr peterselie
80 gr zwarte olijven van goede kwaliteit
1/2 el karweizaad
2 tl citroenrasp
4 el fijne kappertjes
250 gr cherrytomaatjes
2 tl fijne suiker
250 gr gedroogde orecchiette (schelpjespasta)

500 ml groentebouillon
200 ml water

Voorbereiding:

  1. Laat de kikkererwten uitlekken. Haal de blaadjes van de peterselie en snijd ze grof. Ontpit de zwarte olijven en scheur ze in grove stukken. Rooster het karweizaad in een droge koekenpan en kneus het.

Bereiding:

  1. Neem een hapjes- of braadpan met bijpassend deksel (zet hem nog niet op het vuur). Pel de knoflook en hak de tenen fijn. Doe de knoflook, de olijfolie, de kikkererwten, paprikapoeder het komijnzaad en de tomatenpuree met 2 tl zout in de pan, zet de pan op halfhoog vuur en bak alles rustig 8 minuten, roer regelmatig tot de kikkererwten enigszins knapperig zijn. Schep voor de garnering een derde van de kikkererwten uit de pan en houd ze apart.
  2. Meng in een kom de peterselie, citroenrasp, kappers en olijven. Doe twee derde van dit mengsel met de cherrytomaatjes, fijne kristalsuiker en karweizaad in de braadpan en laat regelmatig roerend 2 minuten sudderen.
  3. Voeg de orecchiette, groentebouillon en 200 ml water toe en breng alles tegen de kook aan. Draai het vuur halfhoog, zet het deksel op de pan en laat de pasta ongestoord in 12-14 minuten beetgaar worden.
  4. Roer er het overgebleven peterseliemengsel door, besprenkeld met de overgebleven 2 el olijfolie en garneer met de knapperige kikkererwten en royaal versgemalen peper.
Een opgewarmd kliekje de volgende dag was ook nog lekker. Ik had orecchiette van Pastificio G. Di Martino. Misschien dat die iets steviger zijn, want ze hebben het opwarmen prima doorstaan.






6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb vandaag dit recept gemaakt, precies volgens de aangegeven richtlijnen maar het lijkt niet op de mooie foto die ik zie!
Er blijft veel teveel vocht in de pan zodat het meer op een verdelde minestrone soep lijkt!
Jammer voor al de tijd die ik er in gestopt heb. Op de foto ziet het er zo smakelijk uit!
Waar ligt de fout? De 200 ml extra water?

Jannie zei

Wat jammer! Ik maakte het voor 2 personen met de helft van de ingrediënten in een lage (hapjes)pan met een bodemdiameter van 22 cm. Is het misschien zo dat je het in een hoge kookpan maakte zodat de vloeistof nauwelijks verdampt? Ik zou het anders ook niet weten.

Clementine zei

Ik heb dit recept ook gemaakt (staat nog niet op mijn blog). Ik had geen orecchiette gebruikt, want ik heb al zoveel soorten pasta in huis en had geen zin weer andere pasta te kopen. Ook ik heb de hoevelheid door 2 gedeeld en het was prima, net zoals op de foto in het boekje van de loterij (ik had alle recepten uit jouw boekje op de foto gezet) en zoals op jouw blog. Ik begrijp ook niet wat er nou mis kan gaan met dit recept. Inderdaad misschien een verkeerde pan met een te kleine diameter gebruikt. Het vocht moet kunne verdampen.

Anoniem zei

Begrijp ik goed: moet ik de pasta incl water en bouillon in de braadpan doen waarin ook de olijven, citroenrasp, cherrytomaatjes etc inzitten? Ik vind dat zo raar al zeg ik het zelf. Zelf zou ik de pasta apart koken van de rest.

Jannie zei

Ja dat klopt. Niet echt Italiaans, maar dat is Ottolenghi ook niet... Als je one pot pasta googelt, zie je wel meer van die recepten.

Clementine zei

Ik heb het recept, dat ik in juli 2019 klaargemaakt heb, onlangs op mijn blog gezet : http://theblogdeclementine.blogspot.com/2020/09/pates-sauce-tomate-et-pois-chiches-de.html
Ik zie regelmatig op italiaanse sites dat pasta nu vaak gekookt wordt zoals risotto, ofwel even voorgekookt in water en dan in de pan met de saus voor de laatste minuten om te garen in de saus. Ik vond dit trouwens een lekker recept.
Ik begrijp niet hoe dit recept kan mislukken ? Misschien 500 cl i.p.v. 500 ml toegevoegd ?