donderdag 19 juli 2018

Tuinbonen met bloedworst, ei en gebakken brood


Als ik bij mijn zus logeer en over de grens naar Spanje ga, koop ik altijd sobrasada de Mallorca, pancetta van het Iberico varken en botifarra amb ceba (Catalaans) of morcillas de cebolla. De laatste zijn bloedworstjes met ui. De eerste portie gril ik dan een minuut over 15 op de grillplaat en eet ze tussen een stuk stokbrood.Van de tweede portie maak ik dan iets Spaans.

Deze week zijn bij de Lidl Belgische bloedworstjes verkrijgbaar. Ik ken ze niet, maar ze zullen best wel geschikt zijn voor dit recept. In België zijn deze bloedworstjes, ook wel zwarte pens genoemd, heel populair; ik heb ze herhaaldelijk zien voorbijkomen in Belgische kookprogramma's.

Ingrediënten:
Gekookte tuinbonen
Oud brood, in blokjes gesneden (Ciabatta, zuurdesem of zoiets dergelijks)
Spaanse (of anders Belgische) bloedworstjes, in stukjes gesneden
Pancetta
Eventueel nog chorizo
1 ei p.p.
1 teen knoflook p.p. ongepeld
Gerookt paprikapoeder (Pimentón de la Vera)
Peper en zout
Olijfolie

Bereiding:

  1. Verhit olijfolie in een koekenpan en bak hierin de knoflook 2 minuten. Roer de pancetta erdoor en bak nog eens 2 minuten mee. Voeg de tuinbonen, de stukjes bloedworst, een snuf gerookt paprikapoeder -  eventueel de chorizo  - en de stukjes brood erbij en bak ongeveer 5 minuten tot het brood knapperig is.
  2. Bak in een andere koekenpan de eieren op z'n Spaans: verhit heel ruim olijfolie, breek het ei erin en frituur het ei min of meer door er de hete olie erover te lepelen. (De olie die je overhoudt kun je bewaren in een kannetjes voor de volgende keer).
  3. Leg er het gefrituurde ei op en serveer.









Geen opmerkingen: