donderdag 13 september 2018

Vijgenjam en Mostarda van Vijgen





Van een klein plantje van de supermarkt is de vijg in mijn tuin een flinke struik (of is het boom?) geworden. Vorige jaren kwamen de vijgen niet verder dan kleine groene harde vruchten, dit jaar kan ik de hele straat van vijgen voorzien. Elke dag oogst ik een mandje mooie rijpe vruchten. Ik had nog nooit jam gemaakt omdat ik geen zoetekauw ben, maar nu zit er niets anders op. De uitdaging is om ze met zo weinig mogelijk suiker te maken. De laatste potten heb ik gemaakt met  300 gram geleisuiker op 1 kg vijgen. Ik snij de vijgen in stukken, meng ze met de suiker en zet ze een nacht in de koelkast. Daarna kook ik ze op met een een beetje citroen voor de binding. Soms laat ik ze, nadat ik ze even aan de kook heb gebracht, weer een nacht in de koelkast staan om ze dan de derde dag tot de gewenste dikte in te koken. (een tip die ik las op internet).

Wat ook heel lekker is, en heel makkelijk om te maken, is de Mostarda di fichi. Ze smaakt heerlijk bij kaas, vooral bij pittige kazen zoal pecorino en manchego. Ook klassiek is de combinatie met gekookt vlees.

Ingrediënten:
500 gr vijgen
250 gr suiker (of naar smaak)
50 ml witte wijn
1 volle koffielepel mosterd*, of naar smaak

Bereiding:
Schil de vijgen (heb ik niet gedaan, misschien moet dat met vijgen met een harde schil).
Doe alle ingrediënten in een pan en laat 30 minuten koken.
Mix de inhoud van de pan 5 minuten voor het einde met de staafmixer tot een gladde massa.
Doe de mostarda in steriele potten en draai ze even op de kop.

* In Italië gebruikt men hiervoor een paar druppels mosterdextract.

Geen opmerkingen: