vrijdag 26 juli 2019

Klassieke Duitse Aardappelsalade




Het recept staat in de laatste Koken en Genieten dat van Duitse oorsprong is. De salade is een fris-zurige aardappelsalade, perfect voor deze warme dagen. De zoetzure groenten uit pot die erdoor gaan, hebben een prettige 'bite' in contrast met de zachte aardappelen.

Ingrediënten voor 8 personen:
1,5 kg vastkokende aardappelen
zout en peper
8 eieren
2 bosjes bieslook
350 gram selderijsalade uit pot (Kühne)*
500 ml yoghurtmayonaise
200 ml volle yoghurt
6 el witte wijnazijn
zout en peper

Bereiding:

  1. Was de aardappelen en kook ze in water met een snuf zout in ca. 20 minuten gaar. Giet af, spoel kort met koud water, pel ze en laat afkoelen. Kook de eieren in ca. 10 minuten hard. Giet af, spoel kort met koud water, pel ze en laat afkoelen.
  2. Was de bieslook en snijd hem fijn. Laat de selderijsalade uitlekken. Roer in een kleine kom de yoghurtmayonaise, de volle yoghurt en de witte wijnazijn door elkaar. Breng op smaak met zout en peper.
  3. Snijd de aardappelen in plakken. Snijd de eieren in plakken. Meng de selderijsalade met het yoghurtmengsel erdoorheen. Laat ca. 1 uur trekken. Breng op smaak met zout en peper.
* Bij mij in de buurt niet gevonden. Wel een pot zoetzure rauwkost van Kühne waar ook selderij in zit.


Lekker koud uit de koelkast heeft de salade goed gesmaakt; dat viel dus niet tegen van dit tijdschrift.


2 opmerkingen:

Clementine zei

Mijn tijdschrift !! Hier hebben ze bij de Lidl van de bakjes salade, waaronder ook selderiesalade, daar zit dan al mayonnaise door. Yoghurtmayonnaise heb ik hier nog niet gezien, maar ja, gewoon yoghut door de mayonnaise roeren.

Voor de Nederlandse lezers op jouw blog : in het frans schrijf je mayonnaise met 2 nn, en daar houd ik me dus aan.

Lijkt me trouwens lekker fris die salade.

Jannie zei

Selderijsalade uit pot is echt heel anders, die is knapperig, zoals cornichons, zeg maar. Die bakjes salade hebben ze hier ook, die zijn kleffer. Ik heb ook gewoon mayo met yoghurt gebruikt, in potten yoghurtmayonaise zit veel suiker.
In het Duits schrijf je mayonaise trouwens ook met dubbel nn.