zaterdag 6 juli 2019

Rijstsalade







Ik had aangeboden om bij onze laatste bijeenkomst voor de zomervakantie salades voor de lunch voor de deelnemers mee te brengen. Maar die wilde ik wel de avond ervoor maken om niet zo vroeg op te hoeven staan.
Zo kwam ik op deze mediterrane rijstsalade die mijn zus in Zuid-Frankrijk zo vaak klaarmaakte, ze maakte hem 's morgens voordat ze naar het werk ging, of naar het strand; dan was de salade bij thuiskomst goed op smaak en konden we zo aan tafel.
Normaal gesproken gaan er tonijn uit blik en ansjovisfilets door, maar die heb ik hier weggelaten voor de eventuele vegetariërs.

Ingrediënten voor een schaal van 3 liter inhoud:
400 à 450 gram Uncle Ben's rijst
8 hardgekookte eieren
Stukken rode paprika, of gemengde paprika's in kleine stukjes gesneden
ongeveer 4 tomaten in kleine stukjes gesneden
zwarte olijven, ontpit
peterselie
sap van 2 citroenen
olijfolie
zout en peper

Bereiding:

  1. Kook de rijst volgens het voorschrift, giet af en laat wat afkoelen.
  2. Doe de rijst in de schaal, doe er de kleingesneden paprika en tomaat bij, snipper de eieren erboven, roer er de olijven en de gehakte peterselie door (en 2 blikjes uitgelekte tonijn).
  3. Maak  op smaak met olijfolie, citroensap, zout en peper.  Zet in de koelkast tot gebruik. Proef nogmaals want de salade kan vast nog wat olijfolie en/of citroensap hebben.
  4. Garneer eventueel met ansjovisfilets.


Verder maakte ik deze Italiaanse salade met cannellinibonen en tonijn.







Geen opmerkingen: