vrijdag 24 april 2020

Krokante Flammkuchen met Gerookte Zalm






Chefkok Ron Blaauw maakte dit recept voor de horeca voor het terras. Ik maakte een iets eenvoudiger huisvlijt uitvoering. Ik gebruikte een rol Flammkuchendeeg van tante Fanny en sneed daar met behulp van een klein bordje rondjes uit.

Ingrediënten krokante pizza van flammkuchen
  • 1x flammkuchen bodem
  • 100 gr dun gesneden gerookte zalm
  • 20 gr wasabi mayonaise* 
  • 5 gr sesamzaadjes mix
  • 5 gr fijne bieslookringen
  • 5 gr fijne kappertjes
  • 5 gr tatsoi of babyblad uit eigen tuin
  • zeste van limoen
  • grove peper uit de molen

Bereidingswijze

  1. Bak de flammkuchen tussen bakpapier en onder druk droog en krokant (tussen twee ovenplaatjes van rond de 20 cm). - ik nam mijn zware de Buyer koekenpan.
  2. Snijd de zalm zeer dun en leg deze als carpaccio op slagersfolie.
  3. Maak een pittige, lichtgroene, wasabimayonaise van kwaliteit mayonaise of maak zelf (lichte mosterdsmaak, niet te zoet).
  4. Bereid alle ingrediënten goed en nauwkeurig voor.
  5. Bedek de pizza met de zalm, beleg de hele bodem.
  6. Trek mooie, fijne streepjes wasabi mayonaise.
  7. Garneer met de overige ingrediënten, en als laatste de verse zeste van limoen en wat zwarte peper.
I.p.v. wasabimayonaise gebruikte ik de Japanse Kewpie mayonaise, die heeft ook een klein spuitmondjes voor de mooie streepjes. Verder kneep ik hier en daar een kloddertje wasabi uit de tube op de zalm.
De flammkuchen bodem kan je van te voren maken, ze worden niet zo gauw slap.
De blaadjes groen ben ik vergeten.

Geen opmerkingen: