zaterdag 6 april 2013

Surinaamse snijbonen

Surinaamse snijbonen

Als Helga langs komt, hebben wij het altijd over koken. Helga is geen blonde Duitse met vlechten, maar een Surinaamse met kroeshaar. Zij draait haar hand er niet voor om om voor 60 man pasteitjes en kip te maken. Zij is de kok en de matriarch van haar hele familie, want regelmatig wordt ook vanuit Suriname haar raad en hulp gevraagd. Ik vroeg haar iedere keer naar haar favoriete Surinaamse recepten en vandaag gaf ze me haar oude kookboekje De Surinaamse Keuken van uitgeverij Elsevier cadeau; ze had het niet meer nodig want ze kent recepten uit haar hoofd.

Ingrediënten:
750 gr - 1 kg snijbonen
20 gr boter
1 ui
1 tomaat
1 teen knoflook
peper, zout
1 bouillonblokje
1 theel. suiker
water

Bereiding:
  1. Was en snijd de boontjes klein.
  2. Bak de gesnipperde ui in de hete boter, voeg stukjes tomaat en uitgeperste knoflook toe.
  3. Doe, als de ui lichtbruin is, de boontjes erbij en roerbak deze ca. 2 minuten.
  4. Voeg zoveel water toe tot de groente net onderstaat en roer er bouillonblokje, zout en peper en suiker door. 
  5. Giet alles af en serveer met rijst.
Alle vlees- en vissoorten kunnen hierbij worden geserveerd.

Toen ik Helga de foto liet zien zei ze: 'Ja, het is wel goed, maar ik snij ze niet, maar breek ze in stukjes of ik maak met een dunschiller lange slierten van de bonen'.




Geen opmerkingen: