donderdag 13 augustus 2020

Geroosterde groene asperges met krokant Parmezaan korstje.




Ik zeg net op de blog van mijn zus dat ze courgette-frites heeft gemaakt. Toen schoot het me te binnen dat ik een tijd geleden asperges-frites als borrelhapje heb gemaakt. Het recept ben ik kwijt, maar gelukkig hebben we de foto's nog 😅.
Ik denk dat ik mij baseerde op een recept van Mart Bitmann van de New York Times, alleen maakte ik geen schaal vol, maar gewoon een lekker hapje voor mijzelf. Ze waren lekker.

Ingrediënten:

  • 1⁄2 kopje paneermeel, bij voorkeur zelfgemaakt (ik gebruikte Panko)
  • 1⁄2 kopje vers geraspte parmigiano-reggiano kaas
  • 750 gram groene asperges
  • 3 eetlepels extra vierge olijfolie
  • zout en versgemalen zwarte peper



Bereiding:
Verwarm de oven tot 225 graden.

  1. Meng het paneermeel/panko en de Parmezaanse kaas.
  2. Spoel asperges af en breek houtige uiteindes af. Schil als ze dik zijn. Leg de asperges in een ovenschaal waarin  twee of drie lagen passen. Als de asperges dik zijn, voeg dan een scheutje water toe. Besprenkel met de olijfolie, bestrooi met zout en peper; plaats in de oven.
  3. Rooster tot de asperges gaar zijn, 10 tot 12 minuten. Test op gaarheid door een exemplaar in te prikken  met de punt van een scherp mes; het zou naar binnen moeten glijden maar een beetje weerstand ondervinden. (Tot nu toe kan het recept wel twee uur voor het serveren worden gemaakt; laat de asperges gewoon op kamertemperatuur staan.).
  4. Schakel de grill in en plaats het rek zo dicht mogelijk bij het verwarmingselement. Haal de asperges door het kaas-kruimelmengsel en laat ze onder de grill 1-2 minuten bruin worden. Zo te zien heb ik er nog extra kaas over geraspt. Serveer warm of op kamertemperatuur.
Ook heel lekker en apart zijn de auberginefrites uit Andalousië

2 opmerkingen:

stella is zuinig zei

Meteen zin in!! Wat zien ze er lekker uit!!!!!!!

Clementine zei

Gefeliciteerd met de je verjaardag !!