dinsdag 11 augustus 2020

Tortilla's met gebakken Ei en Sambal-Honing saus





Met lopende dooier
met steviger dooier




Met een pakje Tortilla Wraps van de StreetFood week bij Lidl maakte ik lekkere eenpersoons hapjes. De tortilla's van 13 cm⌀ zijn klaar voor gebruik en goed oprolbaar. Je kunt ze eventueel een paar seconden in de magnetron verwarmen.

Dit is tot nu mijn favoriet, met chili-jam. Ik heb ze deze week 2x gemaakt voor de lunch. Ik vind het lekker om ze dubbel te vouwen en dan het zachte struif wat eruit loopt..... Ik eet ze als niemand mij ziet.

Ingrediënten voor 2 personen:

  • 2 eetlepels sambal oelek
  • 1 eetlepel rijstazijn
  • 1 theelepel honing
  • (¼ kopje labneh (Libanese gespannen yoghurt) of gewone Griekse yoghurt - heb ik weggelaten)
  • zout
  • flinke laag olijfolie
  • 2 grote eieren
  • 2 tortillas
  • Dun gesneden lente-uitjes (ter garnering)


Bereiding:

  1. Meng hete sambal, azijn en honing in een kleine kom. (Plaats labneh in een andere kleine kom; breng op smaak met zout).
  2. Verhit een flinke laag olie in een middelgrote koekenpan op middelhoog vuur. Breek eieren in de pan en bak/frituur ze, schud de pan af en toe om te voorkomen dat de eieren aan elkaar blijven plakken, tot de randen goudbruin zijn, ongeveer 2 minuten; breng op smaak met zout. Kantel de koekenpan voorzichtig naar u toe zodat de olie zich aan de voorkant van de pan verzamelt. Spatel de olie over de eiwitten, tot ze en bruin bros randje hebben, maar laat de dooiers met rust.
  3. Verdeel labneh over tortilla's en leg de eieren erop, druppel de chili-jam erover en bestrooi met de lente-uitjes.

Je kunt ze nog uitbreiden met feta, avocado.

Bewaar de olie in een kannetje voor een volgend gebruik.
Bon Appétit

Geen opmerkingen: