vrijdag 7 augustus 2020

Peruaanse Kippensoep met Doperwten en Koriander



Echt een heel lekker soepje, ook voor deze warme dagen. Ik ben gek op koriander, pepers en limoen, perfect!
Het past ook nog eens als vooraf bij de Mexicaanse gerechten die ik eerder deze week maakte.


Ingrediënten voor 4 personen:

  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 sjalot (gesnipperd)
  • 1 eetlepel jalapeñopeper, gesnipperd uit een potje. Ik gebruikte een verse rode en een groene jalapeño. 
  • 2 teentjes knoflook (gesnipperd)
  • 1 snufje komijnpoeder (djinten)
  • 800 milliliter kippenbouillon met vlees (pot)
  • 50 gram witte rijst
  • 100 gram diepvriesdoperwten
  • 1 bosje koriander en
  • 2 takjes koriander (om te garneren)
  • 0.5 limoen (uitgeperst)
  • 2 eetlepels kokosmelk
  • 2 eetlepels olijfolie extra vergine


Bereiden:

  1. Verhit de olijfolie en fruit hierin de sjalot, pepers, knoflook en komijn circa 5 minuten op een lage stand. Laat afkoelen en schep in een blender.
  2. Zeef intussen het vlees uit de kippenbouillon en breng de bouillon aan de kook met de rijst. Voeg zodra de rijst gaar is de doperwten en het kippenvlees toe. Schakel de warmtebron uit.
  3. Voeg de koriander toe aan het mengsel in de blender en maal helemaal fijn. Voeg het limoensap en een paar eetlepels van de bouillon toe en maal tot een gladde, groene saus.
  4. Roer deze saus door de hete kippensoep en schenk in kommen. Giet een dun straaltje kokosmelk en een straaltje olijfolie in de Peruaanse kippensoep en garneer met een toefje koriander.
De volgende dag was de rijst gezwollen en werd het meer een risotto-iets. Ook heel lekker!

(Ik heb de ingrediënten niet zo precies afgewogen, dus misschien ziet het de volgende keer iets anders uit).

Kokosmelk over? Maak deze verfrissende Colombiaanse kokos-limoen limonade


Recept uit Boodschappen.

3 opmerkingen:

Clementine zei

Lijkt me echt lekker. Maar dan zit ik weer met een aangebroken pakje kokosmelk. Ik heb alle ingredienten in huis, dus ik kan aan de gang een dezer dagen.

Jannie zei

Ik had nog een minipakje van 200 ml in huis. Misschien een of ander tropisch drankje maken?. Ik ga even iets proberen..Wordt vervolgd.

Clementine zei

Ja ik heb altijd van die minikartonnetjes.