vrijdag 2 maart 2012

Verse pasta met truffel

Fettucce met truffel
Ooit in een chique restaurant in New York, presenteerde de gérant in statig zwart en met witte handschoenen mij een zilveren schaal, waarin De truffel lag. Een magisch moment. 

Nu is alles anders. Mijn zus in Frankrijk koopt regelmatig truffels op truffelmarkten of bij de ‘producteurs’ Ik zie op haar foto’s mensen met Breugheliaanse koppen, knoestig als de truffel zelf. De gérant zou op ze neergekeken hebben.

Verleden week was ze bij me, met truffel. Dit heerlijke receptje gemaakt: 

Ingrediënten:
Verse fettucce of andere lintpasta
Truffel
Room
(Truffel)zout
Peper
Olijfolie

 
Voorbereiding:
Schaaf plakjes truffel met de mandoline. Bewaar de mooie plakjes voor garnering en de gruzeltjes voor de saus.
Bereiding:
Kook de pasta in circa 2 minuten in ruim kokend water met zout.
Giet de pasta af als deze al dente is. Maak intussen de saus.
Verhit de olijfolie, fruit de schilfertjes truffel kort en blus af met de room.
Laat de room inkoken tot sausdikte.
Breng op smaak met (truffel)zout en peper.
Meng de saus met de pasta en breng op smaak met een scheutje olijfolie.
Serveer de pasta op borden en schaaf er wat truffel over.

Ik heb nog wat truffel over. Ik denk dat ik er iets Bocuse van ga maken, met een goede kip.

Geen opmerkingen: