zaterdag 4 juli 2015

Café Frappé van Nescafé



Toen ik de eerste keer in Griekenland was, was naar mijn weten de Griekse café frappé nog niet uitgevonden. Er werd Turkse koffie gedronken die gezet werd in zo'n klein koperen pannetje met een lange steel. Nu zie je overal de café frappé. Het is even vreemd als je van echte koffie houdt, maar het went snel en voor je het weet wordt het daar je vaste drankje.



Ingrediënten
Nescafé
(liefst in poedervorm, niet de gevriesdroogde korrels*)
suiker naar smaak
ijsblokjes
water
eventueel naar smaak melk of vanilleijs.






In Griekenland gebruiken ze daar apparaatjes voor, maar met een shaker, pot met deksel, melkopschuimer of staafmixer gaat het ook.

Bereiding:
Neem bijvoorbeeld een pot.
Doe er 2 theelepels Nescafé in en suiker naar smaak
Giet er een klein beetje koud water op, niet meer dan een vinger dik.
Mix/schud de pot stevig, zo'n 15 keer, tot er een dikke mousse ontstaat.
Doe de mousse over in een glas en voeg de ijsblokjes toe.
Giet koud water in de pot (zo maak je hem gelijk schoon) en giet bij het glas.
Roer met een rietje. Klaar.

* Ik had niet de goede; met de poederkoffie schijnt de frappé lekkerder te zijn en meer te schuimen.

Update: gisteren een liter Nescafe gemaakt, gewoon met heet water. Een nacht in de koelkast en vandaag opgeklopt en ijsklontjes erbij, roer door met een rietje. Gaat ook prima en ik heb gelijk voorraad.








1 opmerking:

Clementine zei

Jaren geleden verkochten ze hier in Frankrijk café frappé van Nescafé in zakjes samen met een mixbeker. Ik vond het toen iets te zoet, maar als je het maar goed koud dronk met veel ijs viel het nog welmee.