donderdag 3 oktober 2019

Courgette-Tomatentaart met Mozzarella




Ingrediënten voor 4 personen, bereiding 80 minuten, totale tijd 2 uur.
4 grote courgettes
5 eieren
zout en peper
200 gr bloem
2 uien
2 knoflooktenen
3 el olijfolie
760 gr gehakte tomaten
1 el gedroogde Italiaanse kruiden
1 bosje basilicum
250 gr mozzarella (2 bollen)
250 gr Parmezaanse kaas

Bereiding:

  1. Vet een diep bakblik in met olie. Snijd de courgettes schuin in plakjes van 3 mm dik.
  2. Verwarm de ovengrill voor. Kluts de eieren los in een schaal en voeg zout en peper naar smaak toe. Doe de bloem in een tweede schaal. Deel de courgetteplakjes op in 3 porties. Wentel de plakjes van de eerste portie door de bloem en door het ei. Leg ze op het bakblik, schuif dit in de oven en rooster de plakjes in ca. 7 minuten goudbruin. Draai ze om en rooster ze nog eens 7 minuten. Herhaal dit met de andere porties.
  3. Draai de oventemperatuur terug naar 200℃. Maak het bakblik schoon en bestrijk dun met olie. Schil en snipper de ui fijn. Pel het knoflook en hak het zeer fijn. Pureer de uien, het knoflook, de olijfolie en tomaten. Klop de kruiden door de tomatensaus en voeg zout en peper naar smaak toe.
  4. Scheur de blaadjes basilicum in stukjes. Snijd de mozzarella klein, rasp de Parmezaanse kaas en meng de twee kaassoorten.

Verdeel de ingrediënten laagsgewijs in het bakblik, Op het bakblik eerst

  1. een beetje tomatensaus,
  2. dan de helft van de courgetteplakjes
  3. een derde van het kaasmengsel
  4. basilicum
  5. Vervolgens een beetje tomatensaus
  6. de rest van de courgettes
  7. rest van de tomatensaus
  8. rest van het kaasmengsel

Dek het bakblik af met aluminiumfolie en bak het gerecht ca. 40 minuten onder in de oven. Verwijder de folie halverwege de gaartijd en bak de taart af, tot deze goudbruin is.

Het recept komt uit Lievelingsrecepten uit de oven. Ik maakte het met 2 courgettes in een bakblik van 22,5 x 22,5 cm. Het smaakt prima maar ik zal het niet meer maken want het neemt te veel tijd in beslag. Voor 4 personen kost het dus 3 x 14 minuten = 42 minuten waar je bij moet blijven om alleen  de plakjes courgette te roosteren.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi, terwijl ik het recept las dacht ik al "Goh, wat een boel werk voor een frittata", en toen las ik jouw opmerking! Begrijp meteen dat je het niet nog eens - op deze manier - maakt. De ingrediënten passen goed bij elkaar en het zal lekker geweest zijn, maar kan sneller en met minder gedoe. Vind trouwens wel dat je courgettes eerst moet roosteren zodat ze wat uitgedroogd zijn, anders wordt het snel een kledderige boel, maar dat is persoonlijk. Groet Nicolet

Clementine zei

Het lijkt me wel lekker. Om het recept te vereenvoudigen zou ik de courgettes in de lengte snijden en alle plakjes tegelijk grillen in de oven.

Jannie zei

Ach ja, zo doe ik het altijd al, maar ik wilde het het voordeel van de twijfel geven... De andere recepten uit haar boek waren prima.