donderdag 27 januari 2011

Ma Po Tofu


In Szechuan zag ik dit overal op de kaart staan, maar heb het daar nooit gegeten. Er zijn wel lekkerder dingen dan tofu. Maar opeens lees ik allemaal positieve berichten van tofu-haters die enthousiast zijn geworden voor de zachte verse 'silken' tofu uit de toko.

Hoofd ingrediënten:
1 blok zachte verse tofu (ca. 600 gr)
100 gr. gehakt van rund en/of varken
(ik heb een Duitse biefstuk genomen; die is wat grover gehakt)
Rode chilibonen pasta
Szechuan peperkorrels
Marinade voor het vlees:
2 eetlepels donkere sojasaus
2 eetlepels Shaoxing rijstwijn of sherry
1/2 eetlepel sesamolie
Ingrediënten wokmengsel - kunnen bijelkaar in één schaaltje:
2 lente-uitjes of sjalotje, gehakt
2 tenen knoflook, gehakt
2 eetlepels geraspte of fijngehakte gember
Ingrediënten kippenbouillonmengsel - meng in een kom:
2,5 dl kippenbouillon
1,5 eetlepel donkere sojasaus
1 theelepel Shaoxing rijstwijn of sherry
1/2 theelepel suiker
Bindpapje - meng in een schaaltje
1 eetlepel maizena
2 eetlepels water
Garnering:
Lenteuitjes
Voorbereiding:
  1. Meng het gehakte vlees met de vleesmarinade-ingrediënten en zet apart.
  2. Maak de 3 mengsels: wok, kippenbouillon en bindpapje. Zet apart.
  3. Snijd de lenteuitjes.
  4. Rooster de Szechuan peperkorrels in een droge koekenpan tot ze geur afgeven. Laat afkoelen en maal of stamp ze fijn. Zet apart.
  5. Laat de tofu uitlekken, snijd hem in in stukjes van 1 x 1 cm. Breng water aan de kook, leg de tofu erin, zet het vuur uit en laat een paar minuutjes staan. Laat uitlekken in een zeef.
Bereiding:
  1. Verhit olie in de wok en roerbak de tofu tot een beetje bruin. Doe terug in de zeef.
  2. Veeg de wok schoon, doe er opnieuw olie in en roerbak het wokmengsel 30 seconden.
  3. Voeg één of twee eetlepels chilibeanpaste toe en roerbak tot gemengd.
  4. Voeg kippenbouillonmix toe en breng aan de kook.
  5. Voeg de tofublokjes en het gehakte vlees toe. Breng weer aan de kook en laat ca. 5 minuten sudderen.
  6. Bind het vocht met zoveel van het bindpapje dat de saus olie-achtig begint te worden.
  7. Strooi er de Sichuan peper en lenteuitjes over.
Serveer met rijst. En bijv. met sperziebonen - zie volgend recept.

Wat moet ik  ervan zeggen? De lekkere smaken komen van de sausingrediënten. De chilibonensaus maakt het loeiheet en de Sichuan peper maakt het scherp. De tofu is inderdaad zijde-achtig.
Met Quorn gehakt zou je er een vegetarisch gerecht van kunnen maken.

2 opmerkingen:

Clementine zei

Tja, ik overweeg regelmatig iets met tofu te doen i.v.m. vegetarische schoondochter. In dit recept zit vlees en quorn hebben ze niet in Frankrijk. Ik ben er niet van overtuigd dat dit recept zonder vlees of quorn wel smakelijk is.
Als je het hebt over donkere soja saus is dat dan ketjap ? Nee hè ? Ik koop hier bij Asia Center Soya Sauce light. Ik heb niet gezien of ze dark hebben. Ik zal ernaar uitkijken.

Jannie zei

Zonder korreltjes vlees mis je wel de structuurverschillen, ik bedoel dan is alles zacht. Ik las een vegetarische variatie met gehakte gebakken tofu erdoor ipv vlees. Ipv van dark sojasaus kan je ook de gewone gebruiken want ketjap is te zoet. De donkere is om te koken in een saus. Ik ga toch eens meer exprimenteren met tofu want ik probeer minder vlees te eten en er zitten geloof ik niet zoveel koolhydraten in. Dit gerecht is wel loeiheet, bij de eerste hap denk je dat je doodgaat, op het laastst slurp je de saus gewoon op.