zondag 2 januari 2011

Briljant broodje boerenkool


Dat vind ik tenminste. Eén van mijn favoriete recepten; daarom houd ik altijd een beetje ongekookte boerenkool achter als ik stamppot maak.

Ingrediënten voor Bruschette col cavolo nero e fagioli bianchi:
300 gram gesneden boerenkool (of snijbiet of cavolo nero)
2 teentjes knoflook
klein blikje witte bonen (200 gram), afgespoeld
4 dikke sneden pain rustique (AH) of ciabatta
lekkere olijfolie
ansjovisfilets
  1. Pel de knoflooktenen. Halveer er één en snijd de andere fijn.
  2. Verwarm olijfolie in een wok of koekenpan en fruit hierin zachtjes de knoflook.
  3. Voeg na 1 minuut de boerenkool toe, zout en schep een paar minuten om.
  4. Voeg een paar eetlepels water toe, draai vuur laag en leg deksel op de pan. Stoof in zo'n 10 minuten net gaar.
  5. Doe de witte bonen in een steelpan met een scheut olijfolie en warm ze zachtjes op.
Rooster het brood en wrijf één kant in met het halve knoflookteentje. Beleg achtereenvolgens met:
  • boerenkool
  • boontjes
  • ansjovisfilets
  • sliertje olijfolie
  • peper
En het bordje heb ik niet gejat, maar gekregen met handtekening van de kok. Maar die is er inmiddels afgewassen.

Geen opmerkingen: