zaterdag 22 januari 2011

Preisoep



Het is nu de derde keer dat ik hem in drie jaar gemaakt heb en ik blijf hem lekker vinden.

Ingrediënten:
1 kilo prei in smalle ringen
1 ui, gesnipperd
1 teentje koflook, gesnipperd
1 eetlepel kerrie
3 groentenbouillonblokjes à 10 gr (Maggi)
Bijna 1 bakje kruidenkaas~, bijv. Crefée kruidenkaas van Lidl of Boursin ail et fines herbes
zout en peper
boter
Geraspte jonge kaas naar smaak
Bereiden:
  1. Fruit in de boter de ui en kerrie met de knoflook gedurende 3 minuten.
  2. Houd een heel klein stukje van de prei achter voor garnering en voeg de rest van de prei toe en bak deze ca. 3 minuten mee.
  3. Voeg aan het mengsel 1 liter water met de kruidenbouillonblokjes toe.
  4. Roer de kruidenkaas los met een beetje van de warme soep en voeg deze toe aan het preimengsel.
  5. Proef op peper en zout.
  6. Pureer met de staafmixer.
  7. Serveer met op tafel een kommetje geraspte kaas en flinterdunne preiringetjes.
Recept een beetje van een ander en een beetje van mijzelf.

1 kilo prei = 38 Kh (maar je gebruikt van de gekochte kilo prei in dit recept uiteindelijk maar 2/3 ofzo)
100 gr Boursin = 1,5 Kh


1 opmerking:

Clementine zei

Dit lijkt mij ook wel wat. Zal ik op mijn lijstje zetten van te proberen recepten.