zaterdag 30 juni 2012

Burgers van gedroogde tuinbonen


Het pannetje gestoofde gedroogde tuinbonen raakt maar niet op. Het lijkt me een excellente uitkomst voor mensen die denken dat in december de wereld vergaat, met een zak gedroogde tuinbonen kan je het nog wel even uitzingen, mits je water hebt natuurlijk, en lucifers.
Wat vooraf ging:
Op Kreta kocht ik het boek de Kretenzische keuken voor iedereen.
Daaruit maakte ik deze week gestoofde gedroogde tuinbonen.
Van een restje hiervan maakte ik de foul mudammas
Daar bleef nog een halve pan van over, en vandaag maakte ik deze vegaburgers uit Edith´s keuken. 


Ingrediënten:
(of zoals Edith: een blik Ful Medames, uitgelekt)
50 gr stevige groene olijven
50 gr feta
1 el peterselie
4 blaadjes munt
100 gr courgette
1 nog af te bakken broodje

Bereiding:
  1. Hak de olijven fijn. Snijd de feta in stukjes. Hak ook de groene kruiden fijn. Rasp de courgette.
  2. Meng in een keukenmachine alle ingrediënten, behalve het brood. Maal het fijn, maar niet te.
  3. Schep het mengsel in een mengkom. Breek het brood in grove stukken en maal het in de keukenmachine.
  4. Meng het brood door het bonenmengsel, evenals wat peper en zout.
  5. Vorm er 4 ballen van en laat ze opstijven in de koelkast.
  6. Verhit een koekenpan tot deze goed heet is, giet er een scheut olijfolie in en leg de bonenballen er voorzichtig in. Duw ze plat tot burgers en bak ze zo, eventueel twee aan twee, aan beide kanten krokant.

Edith: 'Door het hoge vuur en het krokant bakken, zijn ze redelijk makkelijk om te draaien en uit de pan te tillen. Want ja, het blijven slappe burgertjes, zoals het huisgemaakte vegetarische burgers betaamt. Maar sjonge, wat lekker zeg.'

1 opmerking:

Clementine zei

Lijkt me ook erg lekker. Wil al een tijd iets met tuinbonen doen.