woensdag 19 maart 2014

Kip uit Peru met aji verde



Ik heb al eerder geschreven over de nieuwste trend, de keuken uit Peru. Het eerste recept was lomo saltado, roergebakken biefstuk. Het is een vrijwel onmogelijke opgave om iets authentieks te maken. Het schijnt dat ze in Peru wel honderd soorten aardappelen hebben en pepers en paprika's in alle maten, scherptes en smaken die we hier niet kunnen krijgen.

Dan is er nog het taalprobleem. Ik verdiep me in de recepten en ik spreek echt wel goed Spaans, maar toch stuit ik op woorden waar zelfs Google Translate geen raad mee weet. Gelukkig weet ik dat in Zuid Amerika een aardappel geen patata heet, maar papa en luister dus niet naar Google wanneer hij met droge ogen gebiedt: 'schil de paus en snijd hem in dikke frieten.'
(Bij de Makro hebben ze verse worstjes van het Iberico varken. In het Spaans staat op de verpakking dat ze van gecastreerde varkens zijn gemaakt; op de Nederlandse sticker staat echter van koorknapen).

Nu we toch religieus bezig zijn:

Schildering uit de kathedraal van Cusco
Jezus aan het laatste avondmaal met cavia.

komen we op het volgende obstakel: het vlees. Hoe kom je aan gedroogd lamavlees of krokodillenvlees, of cavia's. Nou ja, dat is nog wel te doen, ik moet wel eens op de cavia's van mijn buurkindertjes passen. Ze zullen wel lekker zijn, de cavia's, anders gaven ze die Jezus niet te eten, toch?

Hier het recept Pollada Peruana voor feesten en partijen, genoeg voor de hele buurt.

Ingrediënten:
10 kippen in vieren gesneden
200g. rode pepersaus
20 knoflookteentjes,  fijngemaakt
50g. peper
50g. komijn
30g. ajinomoto (Ve-tsin)
40 ml. mosterd
40 ml. sojasaus
150 ml.bier
20 ml. azijn
10g. gedroogde oregano
Zout naar smaak
Olie om te frituren

Bereiding:
Kerf de kippendelen op meerdere plaatsen in en smeer de kip goed in met een pasta gemaakt van alle overige ingrediënten behalve de frituurolie natuurlijk. Laat een nacht in de koelkast marineren.
Verhit in een wok zoveel olie dat de kip bijna bijna onder staat en bak de kip in porties van 2 stukken in ca. 12 minuten krokant, keer ze halverwege. Ze zijn van buiten knapperig en van binnen lekker mals.
Serveer met een salade en aji verde, een soort groene sambal.




Geen opmerkingen: