maandag 27 juni 2016

Roergebakken Kip met Ketchup



Het originele recept komt uit Mantsjoerije en is gebaseerd op een 'geheim' ingrediënt dat de meesten wel in hun keukenkastje hebben staan; ketchup. De vegetarische versie is met bloemkoolroosjes, gedoopt in losgeklopt ei met maizena en gefrituurd. Verder zoals in dit recept.

Ingrediënten voor 4 personen:
700 gr kipdijenvlees in stukjes van ongeveer 1 cm
100 gr meel
4 el neutrale spijsolie
zout en peper
2 el gesneden knoflook
1/4 tl cayennepeper of naar smaak
1 cup (225 cl) ketchup (geen light)

Bereiding:

  1. Haal de kippenstukjes door het meel en schud het overtollige meel er af. Giet 2 el olie in een grote koekenpan, bij voorkeur met anti-aanbaklaag, en draai het vuur hoog. Wanneer er damp van de olie komt leg je de stukjes in een enkele laag in de pan. Strooi er zout en peper over.
  2. Als de kip aan een kant bruin is, bak je ook de andere kant tot de stukjes gaar zijn, de kleinere stukjes in ongeveer 5 minuten en de grotere in ongeveer 10 minuten. Zet het vuur uit en laat de kip op een bord een ogenblik afkoelen.
  3. Veeg de pan schoon, doe er de rest van de olie in en draai het vuur middelhoog. Voeg de knoflook en cayennepeper toe en bak ongeveer 2 minuten. Voeg de ketchup toe en roer; laat inkoken  tot het bubbelt en donkerder is geworden, dat duurt even. Doe de kip terug in de pan en roer de kip door het sausje tot alle kanten bedekt zijn en de kipstukjes licht gekarameliseerd zijn en er vrijwel niets meer van de ketchup over is. Proef en voeg naar smaak peper en zout toe.
Ik heb dit recept uit nieuwsgierigheid gemaakt en niet omdat het me lekker leek. Maar 1.113 stemmen die het 4 sterren gaven kon ik toch niet negeren. Nou, het viel niet tegen maar na een paar stukjes had ik er wel genoeg van. Nu ben ik niet gek op ketchup en gebruik liever geen suiker, dus let niet op mij. Misschien maak ik het nog eens met gochujang, gefermenteerde chilipasta uit Korea, de buurman van Mantsjoerije.

Recept Suvir Saran NYT


Geen opmerkingen: