zondag 19 juni 2016

Vietnamese vis Cha Ca La Vong


Ik stond in de Aziatische toko voor mắm tôm, Vietnamese gefermenteerde garnalen pasta. Ik wist dat het toko-meisje uit Vietnam kwam en toen ik haar het recept met de Aziatische benamingen liet zien, werd ze wild enthousiast. Ze wilde persé met mij de schappen langs om precies de juiste ingrediënten te vinden. Wanneer ze even terug moest naar de kassa, rende ze weer terug om in gebroken Nederlands te vertellen hoe lekker het wel niet is, dat het uit Hanoi komt, dat zij uit het zuiden is, dat ik ook goi cuon (spring rolls) moest maken en beslist moest kijken naar Helen op youtube, die ze ook gelijk opzocht op haar smartphone. Laat ik nu dit recept ook van Helen te hebben. Zij woont tegenwoordig in Hamburg en het is zeker de moeite waard om naar haar youtube filmpjes te kijken. Scroll helemaal naar beneden om de video van deze Hanoi kurkuma vis met dille te zien.


Ingrediënten
voor de marinade:
500 gr  stevige witvisfilet in stukjes van 1,5 x 5 cm
2 tl kurkumapoeder  (geelwortel - turmeric - koenjit)
1 el laos fijngesneden en fijngemaakt in vijzel of keukenmachine
2 tl rijstmeel
1 el naturel yoghurt of Vietnamese mè
1 tl gefermenteerde garnalenpasta (mam tông - trassi) of vissaus
1 el spijsolie
1/2 tl gemalen peper

Voor de dipsaus:
2 el gefermenteerde garnalenpasta (mam tông - trassi)
2 el suiker
1 tl kookwijn (optioneel)
1 el hete spijsolie
1 tl fijngehakte knoflook en chilipeper
2-3 el limoensap

Voor erbij:
8 lente-uitjes, witte gedeelte fijngesneden, groene gedeelte in sliertjes van 4-5 cm
100 gr dille gesneden in stukjes van 4-5 cm
500 gr rijstvermicelli (bùn) gekookt,
Verse kruiden: Vietnamese munt "rau kinh gioi"(shiso), Aziatische basilicum, Thaise heilige basilicum
gebrande pinda's
olie om te frituren

Bereiding:

  1. Doe de vis in een kom, strooi er de kurkuma over en meng er de rest van de marinade- ingrediënten door. Dek af en laat tenminste 2 uur of een nacht in de ijskast staan,
  2. Leg de gemarineerde vis op een bakblik bedekt met aluminium folie en bak 5-7 in een voorverwarmde oven op 200C.
  3. De dipsaus: Meng de suiker, mam tom, kookwijn, hete olie en chilipeper en roer goed door. Pers er onder voortdurend kloppen een halve limoen boven uit tot het gaat schuimen.
  4. Op tafel verhit je op een draagbare kookplaat (ik deed het in de keuken) een pan met ruim olie, de gesneden lente-ui, pinda's, rijstvermicelli en dipsaus.
  5. Bak snel de vis in de hete olie (op hoge hitte) tot de buitenkant bruin is. Voeg de de fijngesneden lente-ui en dille toe.
  6. Doe wat rijstvermicelli in een kom. Garneer met vis, lente-ui en dille. Sprenkel er wat dipsaus en pinda's over voor extra textuur en crunch. Meng goed en serveer met kruiden.








4 opmerkingen:

Marieke zei

Dit klinkt heerlijk en inderdaad een leuk filmpje! Wat gebruikte je als "kookwijn"? In het filmpje kun je het ook niet zien. Wit/rood? Rijstwijn?

Jannie zei

Marieke, Shaoxing rijstwijn: TTL, Taiwan Tobacco & Liquor Corporation, heb ik altijd in huis en blijft heel lang goed. Dus die heb ik er door gedaan. Kost iets van 4-5 euro. De goedkopere zijn vies.

Marieke zei

Dank voor je reactie, Jannie.
Ja, die TTL rijstwijn heb ik ook altijd in huis.
Ga zo door met je blog. Erg leuk en inspiratievol!

Jannie zei

Dank je wel, leuk om te horen!