maandag 12 december 2011

Een Smac Spam op je bord

Een variatie op de Hawaia spam Musuba


Dit is geen recept voor gevoelige magen. Ik las dat in Hawaii spam met sushirijst een populaire snack is. Spam is in Nederland niet bekend, maar meestal wordt er Smac voor gebruikt. Ik heb de iets luxueuzere variant Unox schouderham mix gebruikt, die naar mijn idee meer op Spam lijkt. Dit product was bij mijn supermarkt op het onderste schap in een donker hoekje te vinden; stond zich daar zeker zielig te schamen.
Voor een koolhydraatarme variatie heb ik in plaats van sushirijst verse tofoe gebruikt en deze aangemaakt met rijstazijn, mirin en (nep)suiker.
Nu nog even naar het hilarische Spam filmpje von Monty Python kijken. Let ook op de aftiteling en het is duidelijk waar de modernere betekenis spam vandaan komt.

Recept voor Hawaii Spam Musubi:
Een blik Unox schouderham mix of ander luncheon meat
Nori velletjes
Sushi rijst

Bereiding:

  1. Maak de sushi rijst op de gebruikelijke manier met rijstazijn, suiker en mirin.
  2. Bak plakken spam op matige hitte tot het vet eruit begint te lopen. Je kunt nu eventueel zoete sojasaus toevoegen.
  3. Leg een reep norivel op de werkplek, glanzende kant buiten.
  4. Gebruik het lege blikje, waarvan de onder- en bovenkant verwijderd zijn, als mal.
  5. Leg een op de norireep een plak gebakken spam.
  6. Plaats daarop de rijst met behulp van het malletje en druk goed aan.
  7. In Hawaii bestrijken ze rijst dan nog met mayonaise.
  8. Wikkel het geheel in de strook nori.
Was echt heel vies. Maar dat zijn fricandellen ook.

1 opmerking:

Clementine zei

berk berk berk, dat lijkt me echt niet lekker !!!!