zaterdag 4 juli 2020

Creoolse Blanquette van Kreeft of Garnalen met Kip en waarom je vanille-ijs in huis moet heben




Het recept voor de creoolse blanquette las ik op het blog van mijn zus. Ook ik had nog een diepvries kreeft die ooit bedoeld was voor de kerst en die nu maar eens plaats moest maken voor een bak ijs.

Want een grote bak met het beste vanille-ijs moet je in voorraad hebben volgens Manfred Meeuwig, voormalig kok bij o.a. Troisgros, Guérard en de Hoefslag en nu olijfolieexpert en eigenaar is van  Meeuwig & Zn in Amsterdam. Waarom? Met vanille-ijs in de vriezer maak je snel een dessert voor onverwachte gasten. Bijvoorbeeld: doe rabarber met sinaasappelrasp in de oven en serveer met een bolletje ijs. Of serveer een banaan met bruine suiker uit de hete oven en serveer die met een bolletje ijs.

Ingrediënten:
  • 2 kreeftenstaarten, gepeld (vers of bevroren) of grote garnalen*
  • 2 kipfilets 
  • 25 cl kokosmelk
  • 30 g verse gember 
  • 25 cl room
  • 2 rijpe tomaten
  • 1 snuf kerriepoeder
  • 1 kippenbouillonblokje 
  • 1 bosje kruiden (Thaise basilicum, citroengras, koriander, bosui ...) 
  • 2 el gepelde pinda's 
  • 2 el olie
  • 1 scheutje citroensap
  • Zout en peper


Bereiding:
  1. Breng 50 cl water aan de kook in een pan, verkruimel het bouillonblokje, giet de kokosmelk en de room erbij. Laat op een middelhoog vuur tot een derde inkoken
  2. Schil intussen de gember en snijd deze in reepje.s Snijd de kipfilets in grote stukken. P/Z
  3. Verhit de olie in een braad of hapjespan en bak de stukjes kip en kreeftstaartjes op hoog vuur 3 minuten. 
  4. Voeg de bouillon toe aan de ingekookte kokosmelk, het kerriepoeder en de gember. Zout en peper erbij  en laat 5 min op laag vuur sudderen
  5. Hak de kruiden fijn, plet de pinda's en ontvel de tomaten, snijd ze in blokjes, doe alles in de pan en zet het vuur uit.
  6. Meng, bestrooi met citroensap en serveer onmiddellijk met witte rijst.

* Maak van de pantsers van de schaaldieren deze verrukkelijke saus/bouillon/bisque van Jamie Oliver en Gennaro van dit recept pasta met langoustines.

2 opmerkingen:

Clementine zei

Is er nog toeval ??? Ik ben net bezig met het recept van mijn bisque de homard te schrijven op mijn blog en ik vertel erbij dat ik de karkassen heb gebruikt van de Creoolse blanquette.

Jannie zei

Goed dat je het zegt. Ik was van plan om het erbij te schrijven, maar ik was helemaal verwikkeld in mijn vanille-ijs verhaal. Ik zet nu de link erbij.