vrijdag 13 januari 2012

Pompoenvelouté met geitenkaasroom van Master Chef Frankrijk

Recept van Anne Alassane, Winnaar Master Chef Frankrijk 2010
Het laat me niet los, de dromen van Anne Alassane leken eindelijk verwezenlijkt. Master Chef Frankrijk 2010 geworden. Met het gewonnen geld kon ze eindelijk de oude familieboerderij opknappen, waar ze al 5 jaar mee bezig was om er uiteindelijk een restaurant in te vestigen.
Ze volgde - onderbroken door 2 zwangerschappen - een agrarische opleiding om de boerderij zo goed als mogelijk te kunnen exploiteren, want ze wilde alleen met eigen biologische producten werken. 18 november 2010 was het zover, de zaak werd geopend.

2 januari 2012 kwam het vreselijke bericht: "2 kinderen van winnaar Master Chef komen bij brand om het leven.  Anne was in het restaurant bezig, toen in haar woonhuis, dat naast het restaurant ligt, brand uitbrak waar haar twee jongste kinderen, van 2 en 4 jaar, zich bevonden. De ouders zijn in shock overgebracht naar het ziekenhuis."

Mijn zus had in oktober nog in haar restaurant gegeten. Ze was onder de indruk van de vriendelijkheid en haar harde werken. Binnenkort zou ze er weer heen gaan. Deo Volente, denk je dan. Hier staat haar reportage.

Vandaag een recept voor pompoenvelouté uit haar kookboek. Het was echt heel erg lekker.
Ingrediënten:
1 butternut pompoen (flespompoen)
1,75 dl slagroom
350 g verse zachte geitenkaas (faisselle de chèvre)
bieslook
amandelschilfers
kurkuma, liefst 2 el vers geraspt
peper en zout

Bereiding:
  1. Schil de pompoen, verwijder de pitten en snij de pompoen in flinke stukken.
  2. Kook de stukken pompoen in een klein beetje water, tot ze zacht zijn: reken op ongeveer 20 minuten.
  3. Mix de inhoud van de pan met een staafmixer, voeg enkele lepels room toe, juist genoeg om de velouté te binden. Maak op smaak met peper en zout. Voeg de kurkuma toe en meng.
  4. Prak in een kom de zachte geitenkaas en meng met de slagroom. Klop flink met een garde; ik gebruikte meer slagroom dan in het recept is aangegeven, omdat oorspronkelijk een meer smeuïge, kwarkachtige geitenkaas bedoeld wordt. Doe het mengsel over in een sifon met 2 patronen(slagroomspuit, kidde), na het door een fijne zeef is gewreven. Of klop het op met garde of mixer.
  5. Schep de goed warme velouté in de borden. Indien een sifon gebruikt wordt, spuit dan in het midden een mooie rozet. Zoniet, vorm dan een quenelle met behulp van 2 lepels. Bestrooi met gehakte bieslook en de amandelschilfers.
Ik had maar een klein flespompoentje van zo'n 600 gram bruto denk ik, dat net genoeg was voor 2 borden. De hoeveelheid geitenkaas heb ik natuurlijk navenant aangepast. Het was echt voortreffelijk.

1 opmerking:

Clementine zei

Ik was erg benieuwd of het lekker was. Ik ga het ook zeker een keer maken. Ik denk vaak aan Anne sinds het afschuwelijke nieuws. Hoe geliefd ze in Frankrijk is blijkt wel uit het groot aantal bezoekers dat ik heb gehad sinds het drama op mijn artikel over haar. Het stond hier op de voorpagina van de kranten en kwam in het journaal op de tv. Ik heb indertijd niet het programma Masterchef gevolgd en pas voor het eerst kennis gemaakt met Anne toen ik bij haar heb gegeten. Ze kwam langs alle tafels een praatje maken. Ik heb nog een e mail wisseling achteraf gehad gehad over de foto's op mijn blog.

Ik heb nog een oude Tefal slagroomspuit. Ik weet niet of ze nog de bijpassende cartouches verkopen. Ik zal eens informeren.