woensdag 22 mei 2013

Kervelsoep met verse roomkaas


Ingrediënten voor 4 pers.:
25 g pijnboompitten
bosje kervel van 80 gram
1 ui
1 eetlepel boter
3/4 liter groentenbouillon (instant)
200 g room
4 radijsjes
200 g volvette roomkaas
zout
4 seizoenenpeper


Bereiding:

  1. Rooster pijnboompitten in een droge koekenpan, verwijder ze en laat afkoelen. 
  2. Verwijder de dikke stelen van de kervel en hak de blaadjes grof. Bewaar 4 takjes voor garnering.
  3. Pel en snipper de ui. Smelt de boter in de pan en stoof de ui. Roer de kervel erdoor. Giet bouillon en room toe, breng aan de kook en laat gedurende ongeveer 2 minuten pruttelen. 
  4. Ondertussen de radijsjes in dunne plakje snijden. 
  5. Voeg ca. 1/4 van de roomkaas aan de bouillon toe en pureer de soep met de staafmixer. Maak op smaak met zout en peper.
  6. Van de resterende roomkaas 12 ovale balletjes vormen. Leg drie balletjes in elk diep bord. 
  7. Schuim eventueel de soep nog op in de blender. 
  8. Serveer in diepe borden. Bestrooi met pijnboompitten, plakjes radijs en peper en garneer met de resterende kervel.
Profi-Rezept van Lecker.de


2 opmerkingen:

Clementine zei

Lijkt me lekker. Ik had ook een heel lekker recept voor kervelsoep. Ik maakte die regelmatig toen ik in België woonde, dus ik denk dat het een belgisch recept was. Ik moet het nog ergens hebben, zeker weten, maar waar ? Wat voor een roomkaas heb je gebruikt ? Waar kan ik die mee vergelijken in Frankrijk ? Saint Moret of zo ?

Jannie zei

In het recept staat Doppelrahm-Frischkäse. Ik heb verse roomkaas van de kaasafdeling bij de supermarkt gebruikt.