vrijdag 24 december 2010

Kabeljauw met zuurkool


Ik had gedacht dat het recept niet de moeite waard zou zijn om er een foto van te maken. Maar het recept is toch lekker genoeg om te onthouden. De foto is van AH.  Makkelijk recept als je geen zin hebt om te koken.

Ingrediënten voor 4 personen:
verse zuurkool (750 g)
witte wijn
1 pak kabeljauwfilet (400 g, diepvries)
1 el grove mosterd
75 g geraspte jonge kaas
1 tl gedroogde dille

 Eventueel met aardappelpuree:
1500 g kruimige aardappelen, geschild
150 ml melk

Eventueel met extra mosterdsaus:
25 gram boter
1 eetlepel bloem
2,5 dl water
visbouillonblokje
grove mosterd

Bereiding:
Bekleed de bakplaat met bakpapier.
  1. Verwarm de oven voor op 225 °C. 
  2. Leg de kabeljauwfilet op de bakplaat en besmeer met de mosterd. Strooi de kaas en de dille erover. 
  3. Bak de kabeljauwfilet in de voorverwarmde oven in 20-25 min. goudbruin en gaar.
  4. Bereid de zuurkool met witte wijn in ca. 20 minuten en breng op smaak met peper en zout.
Maak eventueel een aardappelpuree en meng met de zuurkool.

Ik heb er voor de smeuiïgheid nog wat extra extra mosterdsaus bijgemaakt van een klontje boter, wat bloem, bouillon van een visblokje en flink wat mosterd. Zonder de bloem is het een low-carb recept.

2 opmerkingen:

Clementine zei

Inderdaad erg smakelijk, makkelijk en snel klaar! Ik had kant en klare zuurkool uit de Elzas met ganzenvet, nog wat jenerbessen toegevoegd bij het opwarmen. Extra mosterdsaus gemaakt volgens jouw recept en nog een restje crème fraîche toegevoegd.
Het stond niet in het recept, maar ik heb de vis niet laten ontdooien, maar bevroren in de oven gedaan. Een aanrader.

Anoniem zei

Ja, de gaartijd van de vis heb ik overgenomen van het AH recept. Zelf heb ik het eerst ontdooid in de magnetron en daarna in de oven afgemaakt. Ik moet ook altijd iets overwinnen om aan zuurkool te beginnen. Ik hoorde net dat ze in de Elzas de zuurkool een hele dag laten sudderen!