maandag 20 december 2010

Spinazietaart


Torta di spinaci
Ingrediënten:
500 gram spinazie
olijfolie
250 gr Italiaanse rijst
zout
boter
1 grote ui, fijngehakt
1 grote teen knoflook, geperst
zwarte peper uit de molen
versgeraspte nootmuskaat
4 eieren, lichtgeklopt
1 eetlepel gehakte salie
75 gr versgeraspte Parmezaanse kaas
extra boter, gesmolten

Voorbereiding:
  1. Doe de rijst in de pan met water en zout en laat de rijst onafgedekt zachtjes koken gedurende 10 minuten. Giet af.
  2. Roerbak de spinazie in bijv. de wok. Deponeer de spinazie op een snijplank en hak fijn. Maak de wok schoon
  3. Fruit in de wok eerst de gehakte ui op matig vuur lichtbruin. Voeg de knoflook toe en bak nog 1 minuut.
  4. Doe het vuur uit.
  5. Doe de gekookte rijst in de wok..
  6. Meng eieren, spinazie, salie en het grootste deel van de Parmezaanse kaas erdoor
  7. Maal er flink veel peper over en nootmuskaat over en voeg 1/2 tl zout toe
Dit kan van tevoren gedaan worden

Bereiding:
  1. Beboter een springvorm van 20cm Æ of beter, bekleed de bodem met ingevet bakpapier tegen het lekken.
  2. Doe het spinaziemengsel over in de springvorm.
  3. Schenk er wat gesmolten boter over en bestrooi met de rest van de kaas.
  4. Bak de taart in een voorverwarmde oven op 200° in ongeveer 25 minuten of tot hij een krokant korstje heeft.
    Laat de taart 5 minuten staan en maak hem los van de zijkanten.
De taart was lekker smeuïg met een knapperig laagje. Ik heb hier 200 gr rijst en 300 gr (1 zak) spinazie gebruikt. Dus normaal wordt hij hoger.

En dat bordje heb ik niet gejat, dat kreeg ik mee toen ik in dat hotel logeerde voor mijn werk. Grand Hotel Liberty 
Mijn dappere salieplantje weert zich kranig in de sneeuw

2 opmerkingen:

Thuisafgehaald Haarlem zei

Bedoel je met Italiaanse rijst risottorijst?

Jannie zei

Ja, bijv. arborio (niet die van Lassie)